Пошук по сайту


Форми І методи роботи з обдарованими дітьми

Форми І методи роботи з обдарованими дітьми

Сторінка1/3
  1   2   3


ЗМІСТ


ВСТУП…………………………………………………………………………….

3

РОЗДІЛ 1. ПОДІЛЬНІСТЬ ЦІЛИХ ЧИСЕЛ………………………………….

8

1.1 Основні теоретичні відомості (властивості формулюються для натуральних чисел)……………………………………………………………………..

8

1.2 Ознака подільності на 7, 11 і 13…………………………………………..

8

1.3 Розв’язування вправ……………………………………………………….

10

1.4 Задачі для самостійного розв’язання…………………………………….

13

РОЗДІЛ 2. ЛИШКИ (ОСТАЧІ) В ОЛІМПІАДНИХ ЗАДАЧАХ……………

15

2.1 Основні теоретичні відомості……………………………………………

15

2.2 Розв’язування вправ……………………………………………………….

15

2.3 Задачі для самостійного розв’язання…………………………………….

18

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….

19

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………...

20


ВСТУП

Форми і методи роботи з обдарованими дітьми


Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям.

Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.

Серед методів навчання обдарованих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер.

Вищеперелічені аспекти, які мають бути органічно вплетеними в уроці, доповнюються системою позакласної та позашкільної роботи: виконання учнем позанавчальних завдань; заняття у наукових товариствах; відвідування гуртка або участь у тематичних масових заходах (вечорах любителів літератури, історії, фізики, хімії та ін.); огляди-конкурси художньої, технічної та інших видів творчості, зустрічі з ученими тощо.

Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання різноманітних завдань, участь в очних і заочних олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Вчителі повинні послідовно стежити за розвитком інтересів і нахилів учнів, допомагати їм в обранні профілю позашкільних занять.

Помітна роль у розвитку інтелектуально обдарованих дітей належить Малій академії наук України, її територіальним відділенням.

У зарубіжній школі найчастіше використовують такі форми навчання обдарованих дітей: прискорене навчання; збагачене навчання; розподіл за потоками, сетами, бендами; створення спеціальних класів і спеціальних шкіл для обдарованих дітей (відокремлене та спеціальне навчання).

Прискорене навчання. Враховує здатність обдарованих дітей швидко засвоювати навчальний матеріал. Прискорене навчання може відбуватися завдяки більш ранньому початку навчання дитини у школі, «перестрибуванню» через класи, переходу до старшої вікової групи, але тільки з деяких предметів, більш ранньому вивченню курсу, який пізніше вивчатиметься всім класом, тимчасовому переведенню обдарованих учнів у спеціальну групу. Але такий темп навчання нерідко породжує нові проблеми, оскільки інтелектуальна перевага дитини не завжди супроводжується психологічною зрілістю. Часто виявляються прогалини у знаннях дитини, які стають помітними на пізніших стадіях навчання.

Збагачене навчання. Використовують у роботі з класами, в яких навчаються діти з різними здібностями. Збагачена якісно програма має бути гнучкою, передбачати розвиток продуктивного мислення, індивідуальний підхід при її використанні, створювати умови, за яких учень міг би навчатися з притаманною йому швидкістю, самостійно вибирати навчальний матеріал, методи навчання.

Розподіл за потоками, сетами, бендами. Передбачає розподіл дітей на однорідні групи (потоки). У таких групах діти не відчувають дискомфорту, спричиненого конкуренцією, темп навчання відповідає їх здібностям, є більше можливостей для надання допомоги тим, хто її потребує. Але з часом ці групи знову стають неоднорідними, виникають проблеми, зумовлені внутрішньою диференціацією. Серед негативних рис такого підходу — відбір до груп за соціальними критеріями, зниження мотивації у навчанні, послаблення змагальності в класі. У британській школі практикують розподіл учнів за здібностями: бенди (три—чотири групи по 120—140 учнів, де відсутня внутрішня диференціація навчання) і сети (об'єднання учнів, котрі виявили здібності у вивченні одного предмета). Відповідно один предмет учні вивчають в одній групі, що працює з певною швидкістю, інший предмет — в іншій, яка працює з іншою швидкістю).

Створення спеціальних класів і спеціальних шкіл для обдарованих дітей. Зумовлене тим, що обдаровані діти краще почуваються з рівними собі за інтелектуальним розвитком. Проте більшість зарубіжних учених вважають це недоцільним, оскільки за такої форми навчання певною мірою відбувається соціальна дезінтеграція обдарованих особистостей: навчання ізольовано від ровесників може мати негативні наслідки для їх загального, соціального та емоційного розвитку.

Робота з обдарованими дітьми відбувається за спеціальними програмами, які акцентують увагу на певних сильних сторонах особистості (посилююча модель), або на слабких (коригуюча модель), посилюють сильні сторони, щоб компенсувати слабкі (компенсуюча модель).

Вибір форми навчання залежить від можливостей викладацького колективу, його здатності й уміння налагодити навчання відповідно до результатів діагностичного обстеження дітей, стимулювати їх когнітивні (лат. cognitio — знання, пізнання) здібності, індивідуальні особливості кожної дитини.

Обдарованість: суть, види, принципи

На рубежі XX—XXI ст. окреслилися принципово нові риси світової цивілізації, пов'язані з особливостями функціонування постіндустріальних суспільств, інформаційних технологій, процесів глобалізації, що дає підстави стверджувати про формування нової цивілізації — ноосферно-космічної. Найбільшого успіху досягатимуть держави, які мають висококваліфіковані кадри у високотехнологічних галузях виробництва. Тому проблема обдарованості, творчості, інтелекту виходить на передній план у державній політиці, визначаючи пошук, навчання і виховання обдарованих дітей та молоді, стимулювання творчої праці, захист талантів.

Закон України «Про освіту» передбачає з метою розвитку здібностей, обдарувань і таланту дітей створення профільних класів (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіумів, навчально-виховних колективів, об'єднань. Найбільш обдарованим дітям держава надає підтримку і заохочує їх (виділяє стипендії, направляє на навчання і стажування до провідних вітчизняних і зарубіжних освітніх центрів).

Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності.

У педагогіці виділяють кілька типів обдарованості: раціонально-мислительний (необхідний вченим, політикам, економістам); образно-художній (необхідний дизайнерам, конструкторам, художникам, письменникам); раціонально-образний (необхідний історикам, філософам учителям); емоційно-почуттєвий (необхідний режисерам, літераторам).

Російський педагог Ю. Гільбух виділяє загальну (розумову) і спеціальну (художню, соціальну, спортивну) обдарованість. Кожен з типів охоплює по кілька видів обдарованості, а кожен вид тлумачиться як спеціальні здібності.

В умовах загальноосвітньої школи важливо правильно організувати роботу учителя з обдарованими дітьми, не тільки створюючи необхідні умови для їх розвитку, а й психологічно готуючи їх до наполегливої праці, самовиховання.

Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності.

Вони вирізняються серед однолітків яскраво вираженими можливостями в досягненні результатів на якісно вищому рівні, який перевищує певний умовний «середній» рівень. Їх успіхи не є випадковими, а виявляються постійно.

Обдаровані діти характеризуються порівняно високим розвитком мислення, тривким запам'ятовуванням навчального матеріалу, розвинутими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, високою працездатністю тощо, їм властива висока розумова активність, підвищена схильність до розумової діяльності, неординарність, свобода самовияву, багатство уяви, сформованість різних видів пам'яті, швидкість реакції, вміння піддавати сумніву і науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми.

Вони завжди виявляють уважність, зібраність, готовність до напруженої праці, що переростає в працелюбність, в потребу працювати безустанно, без відпочинку. Мислення їх відзначається високою оперативністю (продуктивністю). Коло їх пізнавальних інтересів не обмежується однією проблемою, постійно розширюється, що є стимулом розумової активності.

Тому учні повинні мати сприятливі морально-психологічні умови для активної навчальної діяльності, виконуючи роботу більшу за обсягом та інтенсивністю.

Взаємодія учителя з обдарованими дітьми повинна базуватися з урахуванням таких психолого-педагогічних принципів:

— формування взаємин на основі творчої співпраці;

— організація навчання на основі особистісної зацікавленості учня, його індивідуальних інтересів і здібностей (сприяє формуванню пізнавальної суб'єктивної активності дитини на основі його внутрішніх уподобань);

— превалювання ідеї подолання труднощів, досягнення мети в спільній діяльності педагога та учнів, самостійній роботі учнів (сприяє вихованню сильних натур, здатних виявити наполегливість, дисциплінованість);

— вільний вибір форм, напрямів, методів діяльності (сприяє розвитку творчого мислення, вміння критично оцінювати свої можливості й прагнення самостійно вирішувати все складніші завдання);

— розвиток системного, інтуїтивного мислення, вміння «згортати» і деталізувати інформацію (дисциплінує розум учня, формує творче, нешаблонне мислення);

— гуманістичний, суб'єктивний підхід до виховання (передбачає абсолютне визнання гідності особистості, її права на вибір, власну думку, самостійний вчинок);

— створення нового педагогічного середовища (будується на основі співдружності педагогів, колег, однодумців у творчому вихованні дітей).

Втілення цих принципів у життя потребує творчого підходу до організації навчання як інтегрованого процесу, який сприяє формуванню цілісної картини світу, дає змогу учням самостійно обирати «опорні» знання з різних наук при максимальній орієнтації на власний досвід.


РОЗДІЛ1. ПОДІЛЬНІСТЬ ЦІЛИХ ЧИСЕЛ
1.1 Основні теоретичні відомості (властивості формулюються для натуральних чисел)
1.1.1 Якщо числа a і b діляться на с, то їхня сума a+b також ділиться на с;

1.1.2 Якщо числа a і b діляться на с і a > b, то різниця a-b також ділиться на с;

1.1.3 Якщо a ділиться на с, а b ділиться на d, то добуток a*b ділиться на добуток с*d;

1.1.4 Якщо a ділиться на b, то будь-якого натурального степеня n anділиться на bn;

1.1.5 Якщо a ділиться на добуток b= b1* b2, то воно ділиться і на кожен зі співмножників b1 і b2;

1.1.6 Якщо число a ділиться на кожне з двох взаємно простих чисел b1 і b2, то воно ділиться і на добуток b= b1* b2 цих чисел;

1.1.7 Якщо добуток натуральних чисел a і b ділиться на с, а числа a і с - взаємно прості, то число b ділиться на число с;

При підготовці дитини до олімпіади потрібно звернути увагу на засвоєння ознак подільності.

Вивчити ознаки подільності на 4, 25, 6, 125. Доцільно також учнів ознайомити з ознаками подільності на 7, 11, 13.
1.2 Ознака подільності на 7, 11 і 13

Натуральне число ділиться на 7 ( на 11 або на 13) тоді і тільки тоді, коли на 7 ( відповідно на 11 або на 13) ділиться ціле число , тобто, різниця між числом, записаним з допомогою трьох останніх цифр даного числа a, і числом, записаним усіма рештою його цифрами (у тому ж порядку).

Доведення

Запишемо число a у вигляді:

Звідки .

І необхідний результат випливає з того, що 1001=7*11*13
Приклад

Число 553371 ділиться на 13, бо на 13 ділиться число 371-553=-182=13*(-4). Оскільки -182=-7*26, то число 553371 ділиться і на 7.
Цікава ознака подільності Рачинського:

Натуральне число n=10a+b ділиться на натуральне число n1=10a1+b1 (n>n1 і a, b, a1, b1натуральні числа, причому a1 і b1 – взаємно прості ), тоді, коли на n1 ділиться різниця r1=a b1- a1b

Приклад

Число n=12062 ділиться на число n1=37, оскільки можемо записати, що n=10*1000+2062 n1=10*3+7 і rі=1000*7-3*2062=814:37

Часто при розв’язуванні задач пов’язаних з подільністю чисел, доцільно застосовувати також наступні важливі формули для розкладу на множники. Ці формули виконуються для будь-яких чисел a і b:

a2-b2=(a-b)(a+b)

a3±b3=(a±b)(a2±ab+b2)

an-bn=(a-b)(an-1+an-2 b+…+abn-2+bn-1)

При непарних n виконується також співвідношення:

an +bn=(a+b)(an-1-an-2 b+…-abn-2+bn-1)
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Наказ по володимирівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів петрівської...
Відповідно до наказу по навчальному закладу від 07 вересня 2012 року №186 був проведений моніторинг по якості роботи з обдарованими...

Робота соціального педагога з обдарованими дітьми та молоддю
Мета: Ознайомлення з основними напрямками роботи соціального педагога з обдарованими дітьми

Організація роботи з обдарованими дітьми в загальноосвітньому навчальному закладі

Циклограма діяльності педагогічного колективу по роботі з обдарованими дітьми
Надати до шкільного методичного кабінету пропозиції щодо виявлення та відбору обдарованих дітей

Виявлення, попередження І розгляд випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми
Жорстоке поводження з дітьми І нехтування їх інтересами можуть мати різні види І форми, але їх наслідки завжди завдають серйозної...

Урок вивчення нового матеріалу. Форми І методи роботи: відеопрезентація,...
Сформувати знання учнів про механізм сприйняття звуку людиною. Дати поняття про інфразвук та ультразвук, їх прояви в природі та в...

Внутрішньо шкільний контроль І керівництво як основні функції управління...
Види соціальної інформації: науково-технічна, політична, економічна, ідеологічна, соціологічна, психологічна. Управлінська інформація....

Конкурсах різних рівнів у порівнянні з попередніми роками
«Про організацію науково-методичної роботи з педагогічними працівниками у 2014/2015 навчальному році» з метою удосконалення роботи...

Тов харківська приватна загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «лєствіца» харківської області
«Про організацію науково-методичної роботи з педагогічними працівниками у 2015/2016 навчальному році» з метою удосконалення роботи...

Тема: Обчислюванні методи розв’язку алгебраїчних І трансцендентних рівнянь
Мета роботи: навчитися розв’язувати рівняння з однією змінною, використовуючи обчислюванні методи



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

f.lekciya.com.ua
Головна сторінка